Sant fria
Det som sker det sker inte på pappret, någon annanstans, det
sker här och nu. Det är min egen mor som mördas och torteras. Det är
jag, barnet i mig som står kvar med smärtan. Det är inte feministisk
teori. Det är verklighet.
En av redaktörerna för bang ringer mig föra att höra om jag kan tänka
mig att skriva en rapport om boken Femicide – The Politics of Woman
Killing som på olika sätt beskriver patriarkatets våldsamma sätt att
göra slut på kvinnor. Jag blir intresserad och ber att få läsa boken.
Nog kan jag klara av att läsa om det, skriva om det, nog kan jag. Det
har ju gått över sju år sedan min egen mamma blev mördad, ihjälslagen
av mannen hon bröt upp med. Jag har ju just skrivit klart boken om oss,
om mina och hennes fasor, om hur jag kommit till ro med det allra
värsta. Så jag säger käckt "visst skicka över boken du bara så skall
jag titta på den". För de säger att det vill ha en mer personlig
betraktelse, en mer personlig utgångspunkt på mördandet av kvinnor.
Personligt och feministiskt.
Jag
klarar bara av att läsa några korta paragrafer här och var i boken. För
det är så att även om jag vet allt det där, allt det där fruktansvärda
som kvinnor utsätts för, våldtäkterna, trakasserierna, stympningarna,
skändningarna och morden, så går rapporterna rakt in i mig. Det väcker
fortfarande mitt onda sår. Jag har kommit vidare, men trots det klarar
jag sällan av att se mord och våldtäkter på film. Jag klarar inte av
att läsa rapporter om hur vi lemlästas, eftersom för mig är det
verklighet.
Jag undervisade redan i självförsvar när mamma blev
mördad. Jag hade redan lyssnat på många kvinnors berättelser om våld
och övergrepp, men jag förstod faktiskt inte vad våldet innebar förrän
det kom nära mig. Det var den stora skillnaden. De andra kvinnorna blev
jag.
Jag tror inte att det går, inte för mig i alla fall, att
arbeta för saken, för ett kvinnofredligt samhälle, och egentligen
förstå vidden av smärtan och det fruktansvärda. I korta stunder kan jag
förstå det, men inte när jag står mitt upp i det och hjälper kvinnor
att helas. Som när jag arbetar med kvinnor utsatta för sexuella
övergrepp i barndomen, då kan jag några veckor senare – när jag själv
får helning i form av beröring, massage och inre resor – förstå att det
kvinnorna berättade och iscensatte faktiskt var sant. Att när Lisbeth
berättade om hur hennes föräldrar tvang henne äta upp middagen på
toaletten där den låg mosad och utspridd på toalettringen med familjens
bajskorvar i toalettstolen, att det faktiskt var sant. Och att Gudrun
faktiskt var med om att bli fasthållen av sin mamma och våldtagen
bakifrån av sin pappa bland ugnarna på krematoriet när hon bara var 3-4
år.
Just den erfarenheten delar jag nog med de flesta som
arbetar med fasorna. Och förhoppningsvis lär vi oss både medkänsla och
distans, trots att vi sällan har resurser till egen handledning, egen
helning. Men skillnaden är kanske att jag inte kan planera, säga "ja,
gärna, jag kan skriva om den där boken om mördandet av kvinnor", för
jag vet aldrig när sorgen slår till. Mordet på mamma, har förutom så
mycket annat, gjort mig ofri. Jag kan inte planera, strukturera, på
samma sätt som tidigare, för jag har en tyngd inom mig som aktiveras
utanför min kontroll, även om det nu, många år senare, händer allt mer
sällan.
Hade inte den tyngden gripit tag om mig så skulle jag så
gärna velat skriva om saker som jag tycker saknas i den svenska
feministiska debatten om våld mot kvinnor, och som även saknas i den
bok som redaktören bad mig skriva om. För det är saker som jag skulle
vilja veta och som jag tror är avgörande om vi vill hitta redskapen för
att stoppa morden och våldet.
Jag skulle vilja veta hur det
kommer sig att misshandeln och våldet bland homosexuella par förtigs.
Att kvinnor faktiskt slår kvinnor inom hemmets väggar. Att kvinnor
våldtar och sexuellt trakasserar andra kvinnor, liksom män andra män.
Och varför anser feministiska porrmotståndare att lesbisk porr och
bögpornografi är okej, men inte hetero dito? Är det för att vi vill
passa in verkligheten i våra teorier istället för tvärtom? Eller är det
för att homofobin/lesbofobin alltjämt tar stor plats bland svenska
feminister?
Jag skulle vilja veta varför kvinnor som arbetar som
prostituerade så sällan kommer till tals i feministiska sammanhang.
Kvinnor som ser det som sitt yrke, och som kanske försöker kombinera
det med andra karriärer. Men kanske stämmer då inte bilden av
prostituerade/kvinnan som offer och mannen som förövare? Kanske måste
vi då alla titta på vart eget privatliv och fråga oss – prostituerar
jag mig? Säger jag ja till sex för att få lugn och ro hemma? För att
inte göra min partner arg/besviken/frustrerad? Vad är jag då? En
"riktig" hora tar åtminstone betalt.
Jag skulle också vilja
veta, och det här kan nog vara en av de mest brännande frågorna, varför
kvinnors utforskande av sin egen sexualitet blir fördömt och angripen
när vi uttrycker vår önskan av sexuella spel kring dominans och
underkastelser, penetrering av dildos, kukar eller hela händer, eller
lek med föremål, kläder och pornografiska texter. Jag bryr mig inte så
mycket om varför vi tänder på det – vissa saker kan vi analysera och
förstå, andra saker kommer vi kanske aldrig att komma underfund med –
men jag undrar varför angreppen blir så hätska. Vilka makter är det som
då sätts igång? Vad är det som provocerar så?
För det är ju så
att så snart vi uttrycker en åsikt som inte faller i ton med den
korrekta politiskt färgade dörrmattan blir vi kallade förrädare,
antifeminister och omyndigförklarade. Men jag undrar – hur kan vi vara
sant fria kvinnor som har makten över våra egna liv om vi ser oss
själva och andra kvinnor som offer, när vi skapar nya
förhållningsregler och sedan övervakar varandra. Vem är det då som styr
– patriarkatet eller vi själva?
(Bang)