Utmana den radikalfeministiska våldsteorin!
Det finns starka och problematiska bindningar mellan ideologiska
centra, feministisk forskning och jämställdhetspolicy i Sverige när det
gäller partnermisshandel och sexuellt våld. Och till skillnad från
övrig feministisk- eller genusforskning verkar just detta område vara
ointaglig för poststrukturalistiska influenser, ty detta fenomen
diskuteras som om det fanns en enda sanning, ett enda perspektiv och
som om det dessutom var orsakat av och uppburet av en fast, statisk
struktur.
Att det är just den radikalfeministiska ideologin som har det största
inflytandet i frågan är inte underligt. I Sverige, USA och andra
västerländer var det 1960 och 70-talets radikalfeministiska rörelse som
först adresserade problemen på en mer organiserad grupp- och offentlig
nivå. Det var även radikalfeminister som startade kvinno- och
våldtäktsjourer och som lobbade för att få till stånd lagändringar och
hjälpinstanser. De andra stora feministiska ideologierna har ägnat sig
föga åt frågan.
Kännetecknande
för den radikalfeministiska rörelsens början är att den utgick från
"medvetandehöjande grupper", ett slags forum där kvinnor bl a kunde
tala om svåra personliga erfarenhet som misshandel och sexuella
övergrepp av närstående. Denna empiri analyserades därefter ur ett
könsmaktsperspektiv och den radikalfeministiska teorin formulerades som
i förenkling och korthet lyder: Vi lever i ett samhälle där män har
makt över kvinnor. Ett uttryck för denna makt är mäns våld mot kvinnor.
Men också, ett sätt för män att upprätthålla denna makt är genom våld.
Med våld avses bl a partnermisshandel, våldtäkt, sexuella trakasserier,
könsstympning, pornografi och prostitution, samt vissa former av
sexuellt beteende.
Teorin lider av flera grundläggande problem
och ett av de mest uppenbara är dess heterosexuella utgångspunkt.
Kanske kan det ha att göra med radikalfeminismens första empiriska
mottagningar, de medvetandehöjande grupperna. För samtidigt som
forumets själva styrka var att den möjliggjorde en trygg atmosfär där
kvinnor kunde tala om det våld de utsatts för, kunde inte alla kvinnor
göra det. T ex inte de lesbiska. Detta då rådande normer gjorde att
lesbiska antingen inte "kom ut", eller undvek att berätta att även de
hade liknande problem i sina relationer som heterosexuella kvinnor hade
en förståelig försköningsstrategi för en marginaliserad och
stigmatiserad grupp som vill vinna acceptans. Idag vet vi att mellan
25-32 % av lesbiska har varit utsatta för misshandel av en samkönad
partner. Sexuella övergrepp i HBT-gruppen är vanligt förekommande, även
om vi ännu inte vet omfattningen av det. Interpersonellt våld är
således inte ett manligt (heterosexuellt) problem och kan inte ha mäns
strukturella makt över kvinnor som primär utgångspunkt.
Vi är
några som försökt föra in denna aspekt de senaste tio åren, men med
några få undantag har ännu inte mycket hänt, särskilt inte vad gäller
forskning och diskurs. Vi talar fortfarande om "kvinnomisshandel" och
stiftar "kvinnofridslagar". RFSL:s brottsofferjour arbetar förvisso
praktiskt med frågan och det Nationella Rådet för Kvinnofrid
publicerade våren 2003 en skrift i ämnet, men det är uppenbart att man
har teoretiska svårigheter med fenomenet.
I direktiven till
Kvinnofridsrådet bagatelliserar man samkönad partnermisshandel och
hänskjuter förklaringsmodeller till något odefinierat "annat". Man
skriver att misshandel i homosexuella relationer har en annan bakgrund
och dessutom inte kan likställas med det våld som män utsätter kvinnor
för. När rådet tre år senare skall skriva slutrapport förs istället ett
mycket förvirrat resonemang där den radikalfeministiska huvudtesen är
densamma och förekomsten av samkönat våld krystat pressas in (gärna i
parenteser) på olika platser i dokumentet. På gräsrotsnivå, bland
kvinnojourerna, är det än sämre ställt. När man får bidrag till
samkönad partnermisshandel fokuserar man på lesbiska som förföljs av f
d manliga partners. Hitintills har man inte heller behandlat ämnet inom
forskningen, utan väljer att enbart analysera heterosexuella kvinnors
erfarenheter och i de stora kartläggningar har man enbart heterosexuell
utgångspunkt.
Detta är problematiskt då det försvårar för
HBT-personer möjlighet till hjälp och det dessutom är svårt att få till
stånd adekvata lösningar när fel frågor ställs och begränsad empiri
används. Som jag ser det måste två ting ske. Det jag kallar för
heterosexualiseringen av det interpersonella våldet måste upphöra och
den radikalfeministiska hegemonin utmanas. Men för att det ska vara
möjligt måste ett brott uppstå i den nuvarande symbiotiska cirkeln
mellan vissa NGO:s, akademi och regering.
ROKS
(Riksorganisationen för kvinnojourer) har varit, och är, den viktigaste
ideologiska plattformen för radikalfeminism i Sverige sedan mitten av
1980- talet. Individer har genom kvinnojourerna och kurser, litteratur
och slagord fått lära sig teorin. Politiker (som inte redan varit
medlemmar i ROKS) har uppvaktats av organisationen och fått
färdigskrivna motioner. ROKS har enbart tagit in utländska forskare med
radikalfeministisk analys och tillsammans med doktorander från
radikalfeministiskt håll anses nu dessa vara de enda "experterna" i
frågan. Även media har de senaste tio åren kommit att föra fram den
radikalfeministiska teorin som enda förklaringsmodell till varför män
misshandlar och våldtar kvinnor. Radikalfeminister har alltså fört ett
framgångsrikt lobbyarbete vilket lett till rådande diskurs och
regeringspolicy. Några alternativ finns inte och aktörerna i denna
cirkel, vars själv kitt är ideologin, är nu beroende av varandra.
Hur
ska då detta brytas? För det går, som jag visat, att hålla besvärlig
empiri stången. Man erkänner att homosexuell partnermisshandel finns,
låter oss skriva en broschyr om det, men inkorporerar inte det i
teoretiska resonemang. Jag tror därför inte att vi kan hoppas på något
från parlamentariskt håll. Frivilligorganisationer kan (med full rätt)
ha viss ideologi som bas och enbart arbeta mot det våld som män
utsätter kvinnor för. HBT-rörelsen är alldeles för marginell och
upptagen med annat. Dessutom förekommer en tendens bland viss feminism
att idyllisera homosexuell (främst kvinnlig) existens i närliggande
frågor (som att man t ex uppfattar homosexuell pornografi och
prostitution som något annorlunda, bättre "mjukare" och mer
"ömsesidig"). Här sammanstrålar alltså feministers utopiska drömmar med
en rest av homogruppens strävan att uppnå samhällelig acceptans medelst
försköning.
Jag hoppas därför på genus och queer forskningen som
kan hantera mångfald, olikhet och komplexitet. För precis som vi kräver
att ett genusperspektiv inkorporeras i all forskning måste ett queert
perspektiv komma in. Brottsoffermyndigheten gav i våras bidrag till en
kartläggning av våld i samkönade relationer vilket är ett stort steg
framåt. Men jag tycker inte att vi behöver vänta på resultatet innan vi
börjar utmana (eller förbättra?) den radikalfeministiska teorin. Vi vet
redan att interpersonellt våld, inklusive sexuellt våld, förekommer i
alla konstellationer.
(Genus)