Svensk mediefeminism brister i kulturanalys
Den svenska feminismen, åtminstone den mediala och för allmänheten
lättillgängliga feminismen, har problem. Det framgår tydligt om man
jämför med andra nordiska texter i tidskriften bangs nyutkomna antologi
"Femkamp". I Sverige är feminismens fokus nästan uteslutande på det
förtryck man tycker syns - sexistisk reklam, pornografi, prostitution,
mäns våld mot kvinnor och ojämlik maktrepresentation.
Att ta ställning mot detta är inte i sig något problematiskt. Problemet
är snarare den enbenta analysen, där makt och förtryck förstås tvärt
hierarkiskt och strukturellt. Detta i kontrast till till exempel den
norska feminismen, åtminstone som den framförs i bidragen i "Femkamp".
För redan i de norska feministernas första bidrag presenteras
postmodernism och kulturanalys i lättförståeliga termer.
Just
postmoderna analytiska redskap skulle med fördel kunna användas i de
svenska diskussionerna. Ta till exempel den aktuella kritiken av så
kallad sexualiserad reklam. Sedan länge använder svenska feminister en
föråldrad medieanalys där man utgår från att reklam är en enkel
envägskommunikation med statiska budskap, inte att bilder kan förstås
och tolkas på många olika sätt. Lägg därtill tendensen att skygga för
rigorösa och konsekventa resonemang och saken blir än värre. Nu
försöker Mona Sahlin och andra krampaktigt bevisa att dagens reklam är
sexistisk genom att ignorera bilder som vittnar om gränsöverskridande
och uppluckrade könsroller - de som skulle både problematisera och
vitalisera diskussionen.
Samma slarviga och nästan manipulativa
"bevisföring" och resonemang sker i analysen av andra "synliga"
patriarkala förtryck. Som till exempel partnermisshandel. Hur kan
partnermisshandel ses som en jämställdhetsfråga när det förekommer
minst lika mycket våld bland homosexuella par? Eller prostitution. Hur
kan prostitution likställas med våld mot kvinnor när deltagarna i
prostitutionen även vittnar om något annat - något om mänsklig närhet
och kontakt - och när prostitution dessutom förekommer i alla möjliga
könsliga konstellationer?Och om man verkligen anser att porr och
prostitution är detsamma som våld och våldtäkt mot kvinnor, behövs då
sexköpslagen, förordningar kring striptease och posering samt censur av
våldspornografi? Varför inte vara konsekvent och anmäla sexköpare
liksom porrproducenter och -konsumenter för våldtäkt och misshandel?
När det gäller porr är det dessutom inga problem med bevisföringen.
Allt finns ju dokumenterat.
Det är som om delar av den svenska
feminismen inte förmår distansera sig från sitt eget moraliska
universum eller ställa frågor som är obekväma i de egna leden. Och som
om man inte förmår sätta in skeenden och åsikter i större politiska,
kulturella och historiska sammanhang.
I våra grannländer verkar
det vara annorlunda. De norska feministerna är inte bara kunniga i
kulturanalys, de vågar också vara kritiska till den inhemska
radikalfeministiska upptagenheten av porr och prostitution. I ett av
"Femkamps" bästa bidrag, från Island, analyseras landets
skönhetstävlingar, kvinnlig sexuell "frigjordhet" och de senaste årens
diskussion i relation till den nationella identiteten, landets
ekonomiska beroende av turistnäringen och manlig ära. Den finska
redaktionen vågar ta in kritiska röster utifrån och problematisera det
egna landets feminism. Men i Sverige är vi okritiskt bäst och undviker
djupdykningar.
Kanske har problemen att göra med ett slags
svensk feministisk segregering. Att döma av "Femkamp" verkar det finnas
tätare anknytningar till den akademiska feminismen i de övriga nordiska
länderna än i Sverige. Mer djupgående och komplex forskning finns även
i Sverige, men det är sällan dess resultat eller analys når fram till
den lättsmälta mediefeminism och det slags forum som "Femkamp"
representerar. Här får inte "invandrarkvinnorna" skriva själva, de blir
skrivna om och således underställda tolkning. Lesbianerna får skriva,
men mest om trygga saker, som insemination och konst. Men inte med ett
ord nämns kvinnor med funktionshinder eller kvinnor över 65. Och att
samiska kvinnor inte finns med i en nordisk antologi är att förundras
över. Dock, de svenska mediefeministerna har lyckats med att
popularisera feminismen. Kanske kommer en fjärde vågens feminism att ta
steg vidare. Vilket även är vad "Femkamp" uppmuntrar till.
(SvD)