Etablissemang och Pridefestival
När Livets ord i de senaste numren av sin tidning Världen idag
attackerar den annalkande Pridefestivalen och dess sponsorer förvånas
ingen. För Livets ord har som många andra religiösa grupper sträng
sexualmoral. Sex ska utövas på ett visst sätt och enbart inom äktenskap
mellan man och kvinna. Brott mot detta är perversioner man är
förpliktigad att bekämpa.
Tidningen undrar hur invigningstalare som biskop Caroline Krook och
sponsorer som LO kan stödja en festival i vars hägn finns S/M fester,
som (med egna ord) på en hemsida uppmuntrar till "moraliskt förfall"
och har bilder på kvinnor som blir både fastbundna och smiskade. Är
inte detta kvinnoförnedring?
De
flesta sponsorer tråcklar sig förbi frågan genom att säga att de
stödjer Pride men inte lägger sig i detaljer. Men så enkelt är det
inte. Förvisso har man inget att säga om fristående fester men när man
ger sin välsignelse till hela festivalen och dessutom lämnar bidrag
till Prides aktivitetshus står man inför ett dilemma. För i
HBT-kulturen finns och försvaras några av de sexuella praktiker som
etablissemanget motarbetar.
Bland oss finns de som har sex i
parker och på klubbar, ägnar sig åt icke-konventionella sexuella
praktiker som S/M, producerar och konsumerar pornografi och säljer och
köper sexuella tjänster. Det kanske inte är omtyckt av alla, men
accepteras generellt. För detta är och har länge varit en del av
HBT-kulturen. Därför brukar det finnas seminarier med sexsäljare, visas
och diskuteras porr och hållas "fuck" och S/M workshops. Så bland de
mer städade aktiviteterna på Pridehouse, som LO med flera fackförbund
sponsrar, kommer i år foton med explicita bilder på kvinnors kön visas
och samtal om porr som vapen mot fördomar föras. "Fuck" workshopen ges
i år även för ungdomar under 25.
Frågan är hur man får ihop
detta samtidigt som flera av de sponsrande förbunden uttalar sig mot
porr och motarbetar strippors rätt att organisera sig fackligt. Och hur
kan riksdagspartier som arbetat för homosexuellas likaberättigande (och
vars tält återfinns på festivalområdet) vara desamma som sett till att
S/M-porr och bögarnas bastuklubbar förbjudits?
Etablissemangets
avståndstagande från "onormala" sexuella uttryckssätt samtidigt som man
arbetar för homosexuellas rättigheter förstås bäst i ljuset av den
växelverkan som finns mellan sexualmoral och straffrätt. Som professor
Per-Ole Träskman påpekat uppstod ett "moraliskt tomrum" i och med
liberalisering av sexualiteten som påbörjades i början av förra seklet
och fick sitt crescendo under 1960- och 70-talen. Detta tomrum måste
fyllas med annat sexualmoraliskt innehåll. Och detta är något som med
bravur utförts av främst kvinnorörelsen i allians med vänsterpolitiska
och kristna grupper.
I samma veva som sjukdomsstämpeln på
homosexualitet upphörde i slutet av 1970-talet uppstod den första stora
samlade folkrörelsen mot porr och prostitution. Opinionsbildningen har
i förlängningen lett till skyltningsförbud av pornografi,
ordningsstadgor som förbjuder nakna människor att på scen att utföra
"samlagsliknande" rörelser ("konstnärliga" alster undantagna), förbud
att sprida S/M-porr samt förbud mot att köpa sexuella tjänster.
Partnerskapet gick igenom under 1990-talet samtidigt som bastuklubbarna
stängdes. Och när vi fått rätt att adoptera och står inför lesbisk
insemination och äktenskap ska plötsligt "sexualiseringen av det
offentliga rummet" bekämpas och man föreslår förbud mot oönskade
sexuella bilder i reklam.
Vad vi behöver är en principiellt
hållen sexualetisk diskussion. Vad är egentligen rätt och fel inom det
sexuella området? Varför? Och vem ska avgöra detta?
Här kan
Pride och HBT-kulturen vara en förebild för heterosamhället (för som vi
vet är de ovanstående "perversionerna" knappast ett unikum för
HBT-kulturen). För här håller man sig inte till vackra ord om mångfald
och rättvisa. Man vet vad diskriminering vill säga och hur lätt det är
att hamna på fel sida staketet. Särbehandling av vuxna och samtyckande
personer accepteras inte. Alla har rätt att bestämma över sina liv och
handlingar, inte bara de som hänger sig åt sexuell aktivitet som
majoritetssamhället anser "normalt". Den slutgiltiga politiken blir så
mer konsekvent och solidarisk.
(Expressen)