Kvinnans rätt att sälja sin kropp
Den franske filosofen Michel Foucault skrev poetiskt i sina
banbrytande verk om sexualitetens historia om »ett litet folk« som
föddes för tvåhundra år sedan, framtvingat ur den nya borgerliga
ordningen. Detta folk var en slags »perversas oräkneliga familj som bor
grannar med förbrytarna och befryndar sig med dårarna«.
Här fanns de sexuellt vakna barnen, de brådmogna flickorna och de vanartiga skolpojkarna, fetischisterna och de fula gubbarna.
Dessa
hamnade på uppfostringsanstalter, mentalsjukhus och fängelser, eller
sökte själva hjälp hos präster och läkare för den skam de lärt sig
känna. Och om sodomiten, han som hade sex med andra män, tidigare varit
en engångsförbrytare, blev han nu en art med en särskild personlighet
och bakgrund. Han blev »den homosexuelle« som kunde – och måste –
botas.
I dag kan det vara frestande att le åt den tidens
föreställningar eller förfasas över dess subtila maktmekanismer och
straff. Men det går också att rikta blicken inåt, till den egna
samtiden, och förundras över hur lätt ett »litet folk« kan bytas mot
ett annat.
Det var många år sedan jag tog offentlig ställning
för att kvinnor i prostitutionen skulle ha samma rätt att existera som
andra kvinnor. Även de skulle ha rätt att bli lyssnade på, trodda och
respekterade – och vara del av sociala försäkringssystem om de så
önskade. Oavsett vad man själv tyckte om sex som byttes mot pengar.
När
dessa kvinnors trovärdighet och val mötte skepsis med hänvisning till
förledelse och svåra barndomar undrade jag om inte det var att
omyndigförklara och patologisera dem – precis som man gjort med »den
homosexuelle«.
Trots motstånd var det lätt att fortsätta. Här
fanns en tydlig feministisk linje. Varför skulle just dessa kvinnor
undantas principen att själva få bestämma över sina kroppar och sin
sexualitet?
Och att stå upp för den »fallna« kvinnan, och ifrågasätta hor-stigmat
som påverkar alla som går utanför kvinnlighets snäva ramar, har
feminister gjort länge och i många andra länder.
Svårare
blir det att ta ställning för männen som köper sex. Inte så att jag
känner behov av ett ge dem en röst. Men efter att ha ägnat snart tio år
åt svensk porr- och prostitutionsdebatt kan jag inte blunda för att
även de tillhör ett föraktat folk som utsätts för särbehandling och
straff som inte etiskt kan rättfärdigas. I alla fall inte så länge de
ingår sexual-ekonomiska avtal med andra vuxna, samtyckande individer.
Att
stigmatiseringen inte i första hand berättigas av psykologisk retorik
eller religiösa doktriner utan av feministiska jämställdhetstal, gör
inte orättvisan mindre orättvis. Bara svårare att upptäcka.
Trots
ordets negativa klang önskar jag mig en bättre och tydligare
sexualmoral. Men en som inte faller för frestelsen att göra det
normala till normen eller det annorlunda till en perversitet.
(ST Press)